Globale Seniorer og Danske Seniorer fik 22. april besøg af 39 internationale Gæster fra 17 forskellige lande, der kom for at deltage i et EURAG event, som vi var værter for.
Hovedbegivenheden i det samlede besøg var en konference den 24. april: Future of the Elderly – in a changing Europe. Men GS’ bestyrelseog Seniorpolitisk temagruppe tog allerede imod gæsterne ved en uformel reception på Onkel Dannys plads den 22.
Besøget og det samlede program var arrangeret af Ældrepolitisk temagruppe i samarbejde med bestyrelsen, som et led i vores aktiviteter i EURAG, European Federation of Older Persons. EURAG afholder en konference, hvert halve år og besøger i den forbindelse institutioner og organisationer, som arbejder for at fremme livskvaliteten for ældre. Desuden afholdes interne EURAG møder – i København var der møde i ”General Council”, der svarer til vores generalforsamling.
Vores internationale gæster blev modtaget på Københavns Rådhus af Klaus Mygind, næstformand for Borgerrepræsentationen. Han viste rundt i det smukke hus og gav en lynguide til, hvordan det fungerer politisk. Kirsten Nissen, formand for Københavns Ældreråd gav gæsterne en rigtig god introduktion til den unikke lovfæstede medbestemmelse som ældre har i Danmark.
”Elefanthuset for kræftramte mænd” i De Gamles By, var et andet vigtig besøg og det viste forbløffende resultater af aktiviteterne i en selvdrevet frivillig klub. Klubben er med i det internationale ”Mens Sheds” koncept. Vores irske gæster, kunne nikke genkendende til konceptet og refererede til, at det i Irland er udbredt til alle kommuner. Pointen i konceptet – som vi fik det beskrevet – er at mænd snakker bedst skulder ved skulder, hvor kvinder snakker ansigt til ansigt.
Fotoet er et lån fra klubbens flotte facebookprofil
Du kan se mere om det samlede besøgsprogram nedenfor, hvor der er linket til:
Dag til dag program
Deltagerliste for de internationale gæster
Program for konferencen “Future of the Elderly”
Konferencen blev holdt den 24. april i Fællessalen på Christiansborg og havde godt 80 deltagere.
Som en udløber af ældresamarbejdet i København noterede vi os, at der var fin deltagelse fra Faglige Seniorer, Ældrerådet og Ældre Sagen.
Hovedtemaet var en dialog om de ældre som aktive deltagere i udviklingen af Europa i en turbulent og omskiftelig tid. I Europa bliver vi flere og flere ældre – men de ældre bliver også mere aktive deltagere i samfundet og i takt med stigende levealder stiger opstår der nye muligheder for at deltage. Konferencen fokuserer derfor på ældre mennesker, ikke som modtagere af rettigheder og velfærd, men som aktive bidragydere til retningen for Europas fremtid. Det fik vi hjælp til at indkredse i tre aldersdiverse bidrag: ph.d. Anette Tybjerg-Jeppesen, Mogens Lykketoft som nestor og til sidst repræsentanten for ungdomsorganisationen SAGA, Naima Yasin.
De tre indlæg var bagtæppet for spændende beskrivelser af praksis og drømme i ældres aktiviteter i EURAGs medlemslande og fra os selv i Globale Seniorer. Efter salens reaktioner var især indlæggene fra Ukraine og Moldova interessante.
Jeg har forsømt at omtale de mere sociale og kulturelle dele af besøget, som også fyldte i programmet. Men det indhold kan du selv orientere dig om via link’ene ovenfor. Det er fair at tilføje, at vi i vores event team både skriftligt og mundtligt modtog stor ros og taknemmelighed for arrangementet efter afslutningen den 26. april. I Seniorpolitisk temagruppe vil vi, når vi har fordøjet besøget, give jer en fremadrettet rapport om resultatet af eventet og vores medlemskab af EURAG.
Eget foto
Povl Anker Andersen 8. maj 2026


